Minggu, 23 Maret 2008

Bagaimana cara sistem "opering" bekerja?

ini merupakan lanjutan dari Arti, Tugas, Larangan bagi IRCop.

Sebuah baris O:line (huruf besar 'O') menyatakan bahawa seseorang itu sebagai operator global. Dan sebuah baris o:line (huruf kecil 'o') menyatakan bahawa seseorang itu sebagai operator lokal.

Dalam pengertian yang lebih baik, sebuah baris O:line/o:line ialah baris yang terdapat di dalam konfigurasi file IRC pelayan (IRCd). Baris O:line/o:line mengatakan bahawa maklumat tentang host (alamat IP) Operator IRC's, nama samaran dan kata laluan. Dan juga memberi penjelasan mengenai tingkatan-tingkatan perintah yang dapat di akses oleh Operator IRC tersebut yang akan dinyatakan di dalam pengguna modes ketika Operator IRC mengaktifkan perintah /oper. Anda boleh dapatkan keterangan lebih lanjut mengenai pengguna modes di http://docs.dal.net/docs/modesmy.html.

Ketika Pentadbir Pelayan sedang memilih seseorang untuk menjadi anggota Operator IRC di dalam pelayannya, maka biasanya mereka (Pentadbir Pelayan) akan menambahkan beberapa baris perintah o:line di dalam pelayannya untuk orang tersebut. Setelah baris tersebut ditambahkan, maka perintah /oper akan berfungsi dengan baik pada orang yang dimaksudkan itu untuk menjadi Operator IRC dalam pelayan itu. Operator IRC tersebut haruslah selalu menghubungi IRC clientnya kepada pelayan yang memberikan Operator IRC tersebut baris o:line, selain daripada itu perintah /oper tidak akan berfungsi dengan baik pada pelayan lainnya (kecuali apabila Operator IRC itu mempunyai akses kepada pelayan yang lain maka Operator IRC itu dikatakan sebagai operator global dan mempunyai tanda O:line).

Maka dengan itu, biasanya Operator IRC akan selalu menjadi anggota pelayan yang akan memberikan baris o:line pada Operator IRC itu (biasanya dihubungkan sebagai pelayan utama). Namun, mereka juga mempunyai kemampuan menggunakan perintah /oper di dalam pelayan lainnya bila dijalankan, biasanya dihubungkan sebagai pelayan backup.


Besok Mr_Pane akan coba memberikan Jenis² IRCop

-=☻=-Mr_Pane -=☻=-

Tidak ada komentar: